Digital pedant

   Idag har jag organiserat mitt digitala fotoarkiv. Ännu mer. Mina seriösa bilder ligger i mappen Bilder. Där ligger HT 08, VT 09, Sommar 09 och så vidare. I till exempel HT 08 ligger 080931 The Hives. Alltså bilder på The Hives som jag tog den 31 september 2008. I den mappen ligger tre undermappar, Orginal, Bearbetade, Anpassade. Alltså orginalen, bearbetade i photoshop och sen anpassade till utskrift (eller vad jag ska göra med dom). Jag använder Adobe Bridge för att organisera mina bilder, och det är en ren gudagåva.
   Men inte nog med detta. Nu har jag kommit på hur man taggar bilderna med Keywords. Så idag har suttit och taggat alla mina bilder från ett och ett halvt år på KSG. Mest människor, men också djur, platser och vad det faktiskt är på bilderna (typ "Vatten"). Så nu kan jag söka på Hanna, London och få upp bilder på Hanna som jazzar omkring vid Tower Bridge. Aaaaaaaah. Ordning och reda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0